skip to Main Content
Om livet på den spanska solkusten
När Du Startar Firma I Spanien

När du startar firma i Spanien

Smockan hängde i luften när jag fick min tredje kölapp. Jag hade forslats mellan olika skrivbord och byråkrater utan intresse för resultatet. Mitt tålamod började ta slut och jag hade svårt att behärska mig. Trots att jag har en revisor för min firma och trots alla genomgångar vi haft, så hade flera tusen kronor dragits från företagskontot helt felaktigt. Lär dig av mina misstag och förbered dig ordentligt när du startar firma i Spanien.

För bra för att vara sant?

Under 2017 läste jag på en del om hur en frilansare i Spanien ska betala in skatt och sociala avgifter. En given lösning är att starta en ”autonomo”, vilket är ungefär som att ha F-skattsedel i Sverige. Jag fick tipset att vänta med detta till 2018, eftersom man då införde Tarifa Plana. Alltså en platt skatt och avgift. Enligt mina efterforskningar skulle det innebära 50 Euro per månad oavsett hur mycket pengar jag drar in. Det visade sig stämma. I princip.

Många myndigheter…

I den här frågan är två olika myndigheter inkopplade. Agencia Tributaria (skattemyndigheten) och Seguridad Social (socialförsäkringen). Min bankman hade tipsat om att prata med Seguridad Social om de pengar som hade försvunnit från mitt konto. Tjänstemannen där pekade då på en rad i en blankett jag fyllt i tidigare (superviktiga Modelo 036). Du har skrivit första januari här, men du besökte Agencia Tributaria i februari, så du kan inte få Tarifa Plana, förklarade hon. Jag undrade om hon kunde ringa sina kollegor där och reda ut det hela. Om du får gissa – tror du hon gjorde det? Nix. Det har nog aldrig hänt, varken förr eller senare. Jag tog istället tåget till grannkommunen Torremolinos där skattekontoret ligger och utsattes för ointresse och arrogans men fick till slut en viktig och avgörande stämpel på mina dokument.

… men få kommunikatörer

I Sverige tycker en del att det finns för många kommunikatörer på kommuner och myndigheter. Man menar att min (tidigare) yrkeskår sysslar med att lägga tillrätta och paketera informationen på ett oschysst sätt. Min erfarenhet är tvärtom att begriplighet och tillgänglighet är i fokus. Webbsajter översätts till flera språk , vi eftersträvar tydliga instruktioner och enkla kontaktvägar. Så funkar det inte i Spanien. Myndigheternas hemsidor är svårgenomträngliga och långsamma, obegripliga formulär och gamla pdf-dokument är vanligt förekommande. Tjänstemännen tar sällan ansvar för hela processen, utan var och en gör sin lilla bit i sin lilla box. Så var utvilad och väl förberedd när du ska gå i närkamp med dem. De här förhållandena förklarar varför den spanske ekonomen och företagaren Nacho beundrar svenska Skattemyndigheten och servicenivån. Hör honom i poddavsnittet här.

Jag startar firma i Spanien

Fyra timmar senare vid dagens tredje besök på Seguridad Social har frågetecknen rätats ut och jag har fått en förklaring jag kan begripa (någorlunda). De felaktigt dragna pengarna kommer inte tillbaka på mitt kontot direkt givetvis, men senare under våren. (Det visar sig stämma. Den första delbetalningen är aviserad vid månadsskiftet maj/juni när jag skriver detta). Min kostnad för sociala avgifter blir 77,39 Euro i månaden. Jag är lite för nära pensionen för att få ligga på nivån 50 Euro. Det känns faktiskt rimligt och nu kan jag fokusera på att dra in pengar istället.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Back To Top